Jak osiągnąć płaski brzuch? Dieta? Trening? Tabata oraz HIIT

Płaski brzuch z widocznym „kaloryferem” – czyli, po prostu, zarysem mięśni, jest czymś, do czego wielu z nas dąży.

Nic w tym dziwnego – wedle współczesnych kanonów urody, płaski brzuch jest cechą bardzo pożądaną w wyglądzie.

Niektórzy taki brzuch otrzymali niejako w prezencie od natury – można by rzec, iż wygrali na loterii genetycznej – utrzymanie szczupłej sylwetki nie przysparza im problemów.


Dobrą wiadomością jest jednak to, iż szczupłą sylwetkę i płaski, wyrzeźbiony brzuch może wypracować sobie tak naprawdę każdy – wystarczy jedynie odrobina cierpliwości i samozaparcia.

Ćwiczenia fizyczne dają nam mnóstwo korzyści.

Powodem, dla którego wielu z nas w ogóle zaczyna swoją przygodę ze sportem, jest na ogół chęć poprawienia własnej sylwetki i uzyskanie pożądanego wyglądu ciała.

Często jednak okazuje się, iż kontynuujemy aktywność fizyczną nawet po osiągnięciu swojego celu – trening po pewnym czasie staje się bowiem nieodłącznym elementem dnia, zupełnie tak jak zjedzenie śniadania czy sen w nocy.

Wysiłek fizyczny – nie musi być to spory wyczynowy, wystarczy, że będzie wykonywany regularnie przez pewien okres czasu – ma doskonały wpływ na nasze zdrowie, wydolność organizmu, ale także samopoczucie – podczas wysiłku wyzwalane są w naszym ciele endorfiny, które nie bez powodu nazywane są hormonami szczęścia.


Powodują one szybkie podniesienie się naszego nastroju.

Trening interwałowy – czym jest?

Aby schudnąć, należy po prostu spalić odpowiednią ilość kalorii – jest to, rzecz jasna, prawda, ale nie aż tak oczywista jak mogłoby się wydawać, ponieważ zależność pomiędzy długością ćwiczeń, a efektem, jaki uzyskamy, nie jest tak prosta, ja moglibyśmy pomyśleć. Efektywność treningu zależy w dużej mierze od rodzaju ćwiczeń, jakie wykonujemy.

Jeżeli naszym celem jest spalenie tłuszczu – co jest konieczne, jeśli chcemy móc pochwalić się wspomnianym wcześniej płaskim brzuchem – najlepszą alternatywą okazują się ćwiczenia interwałowe.

Ćwiczenia interwałowe – jak na przykład Tabata, czy tzw. HIIT, opierają się na krótkim, acz bardzo intensywnym wysiłku, doprowadzającym nasz organizm na skraj jego możliwości.

Podczas takiego treningu, naprzemiennie wykonujemy serie forsownych ćwiczeń i krótkiego odpoczynku. Cały trening sam w sobie nie trwa długo, istotniejszą rzeczą jest bowiem to, co dzieje się później – efekty wysiłku utrzymują się bowiem przez następne kilka, a nawet kilkanaście godzin, podczas których spalany jest w naszym ciele zapas tłuszczu.

Obala to mit o tym, jakoby do spalenia tkanki tłuszczowej niezbędne było wykonywanie długich treningów.


Dlaczego to działa?

Celem takiego sposobu ćwiczenia jest uruchomienie w naszych mięśniach tak zwanych przemian beztlenowych.

Do takiej sytuacji dochodzi wówczas, gdy praca, jaką wykonują mięśnie, jest na tyle intensywna, iż nie otrzymują one wystarczającej ilości tlenu.

Energia, uzyskana w wyniku takich przemian, tworzy swego rodzaju „dług”, który następnie jest „spłacany” dzięki wykorzystaniu energii pochodzącej ze spalania tkanki tłuszczowej – co zachodzi już po zakończonym wysiłku.

Treningi interwałowe znacznie podnoszą wydolność organizmu i przyspieszają działanie naszego metabolizmu – wystarczy kilkanaście wykonanych treningów, aby różnica była odczuwalna.

Również wygląd naszego ciała ulegnie zdecydowanej poprawie, warto wspomnieć również o lepszym samopoczuciu.

O czym warto pamiętać podczas ćwiczeń?

Jednym z najczęściej popełnianych przez początkujących ćwiczących błędów jest pomijanie rozgrzewki przed rozpoczęciem właściwego treningu.

Nie wolno w żadnym wypadku tak postępować, zwłaszcza, jeśli zamierzamy wykonać trening zawierający intensywne lub skomplikowane ćwiczenia! Możemy w taki sposób nabawić się uciążliwej kontuzji, a sam trening nie będzie aż tak efektywny. Organizm należy przygotować do wysiłku.

Należy także słuchać, co podczas ćwiczeń mówi nam nasze ciało. Jeśli nie damy rady – należy zrobić sobie kilka lub kilkanaście minut przerwy, zwolnić tempo, a jeśli czujemy się bardzo źle – nawet przerwać trening.

Należy także bezwzględnie pamiętać o piciu wody – pocąc się, tracimy wraz z potem mnóstwo wody i uzupełnienie jej jest konieczne, jeśli chcemy, aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo.

Przed forsownym treningiem należy zjeść zdrowy, zbilansowany posiłek, aby dostarczyć sobie energii niezbędnej do wykonania treningu – nie jemy jednak tuż przed ćwiczeniami, ale nieco wcześniej – biegi i podskoki z pełnym żołądkiem nie są ani zdrowe, ani przyjemne.

Na koniec warto również wspomnieć, iż treningi interwałowe nie są rodzajem ćwiczeń przeznaczonym dla osób zupełnie początkujących.

Wymagają one, aby nasz organizm był przynajmniej w średnim stopniu przyzwyczajony do wysiłku fizycznego.

Jeśli więc dopiero zaczynamy naszą przygodę ze sportem, lepiej jest wybrać na początek łatwiejsze, lżejsze ćwiczenia, a dopiero później zabierać się za treningi interwałowe. Nie są one odpowiednie również dla osób o dużej nadwadze – mogą obciążać stawy i powodować ich kontuzje – jak i dla osób zmagających się z chorobami serca, lub też układu krążenia.

Więcej informacji:

Jak osiągnąć płaski brzuch? Dieta? Trening? Tabata oraz HIIT
4.3 (85%) 4 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *