facebook_pixel

Jak osiągnąć płaski brzuch? Dieta? Trening? Tabata oraz HIIT

Płaski brzuch z widocznym „kaloryferem” – czyli, po prostu, zarysem mięśni, jest czymś, do czego wielu z nas dąży.

Nic w tym dziwnego – wedle współczesnych kanonów urody, płaski brzuch jest cechą bardzo pożądaną w wyglądzie.

Niektórzy taki brzuch otrzymali niejako w prezencie od natury – można by rzec, iż wygrali na loterii genetycznej – utrzymanie szczupłej sylwetki nie przysparza im problemów.

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest

Dobrą wiadomością jest jednak to, iż szczupłą sylwetkę i płaski, wyrzeźbiony brzuch może wypracować sobie tak naprawdę każdy – wystarczy jedynie odrobina cierpliwości i samozaparcia.

Ćwiczenia fizyczne dają nam mnóstwo korzyści.

Powodem, dla którego wielu z nas w ogóle zaczyna swoją przygodę ze sportem, jest na ogół chęć poprawienia własnej sylwetki i uzyskanie pożądanego wyglądu ciała.

Często jednak okazuje się, iż kontynuujemy aktywność fizyczną nawet po osiągnięciu swojego celu – trening po pewnym czasie staje się bowiem nieodłącznym elementem dnia, zupełnie tak jak zjedzenie śniadania czy sen w nocy.

Wysiłek fizyczny – nie musi być to spory wyczynowy, wystarczy, że będzie wykonywany regularnie przez pewien okres czasu – ma doskonały wpływ na nasze zdrowie, wydolność organizmu, ale także samopoczucie – podczas wysiłku wyzwalane są w naszym ciele endorfiny, które nie bez powodu nazywane są hormonami szczęścia.

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest

Powodują one szybkie podniesienie się naszego nastroju.

Trening interwałowy – czym jest?

Aby schudnąć, należy po prostu spalić odpowiednią ilość kalorii – jest to, rzecz jasna, prawda, ale nie aż tak oczywista jak mogłoby się wydawać, ponieważ zależność pomiędzy długością ćwiczeń, a efektem, jaki uzyskamy, nie jest tak prosta, ja moglibyśmy pomyśleć. Efektywność treningu zależy w dużej mierze od rodzaju ćwiczeń, jakie wykonujemy.

Jeżeli naszym celem jest spalenie tłuszczu – co jest konieczne, jeśli chcemy móc pochwalić się wspomnianym wcześniej płaskim brzuchem – najlepszą alternatywą okazują się ćwiczenia interwałowe.

Ćwiczenia interwałowe – jak na przykład Tabata, czy tzw. HIIT, opierają się na krótkim, acz bardzo intensywnym wysiłku, doprowadzającym nasz organizm na skraj jego możliwości.

Podczas takiego treningu, naprzemiennie wykonujemy serie forsownych ćwiczeń i krótkiego odpoczynku. Cały trening sam w sobie nie trwa długo, istotniejszą rzeczą jest bowiem to, co dzieje się później – efekty wysiłku utrzymują się bowiem przez następne kilka, a nawet kilkanaście godzin, podczas których spalany jest w naszym ciele zapas tłuszczu.

Obala to mit o tym, jakoby do spalenia tkanki tłuszczowej niezbędne było wykonywanie długich treningów.


Dlaczego to działa?

Celem takiego sposobu ćwiczenia jest uruchomienie w naszych mięśniach tak zwanych przemian beztlenowych.

Do takiej sytuacji dochodzi wówczas, gdy praca, jaką wykonują mięśnie, jest na tyle intensywna, iż nie otrzymują one wystarczającej ilości tlenu.

Energia, uzyskana w wyniku takich przemian, tworzy swego rodzaju „dług”, który następnie jest „spłacany” dzięki wykorzystaniu energii pochodzącej ze spalania tkanki tłuszczowej – co zachodzi już po zakończonym wysiłku.

Treningi interwałowe znacznie podnoszą wydolność organizmu i przyspieszają działanie naszego metabolizmu – wystarczy kilkanaście wykonanych treningów, aby różnica była odczuwalna.

Również wygląd naszego ciała ulegnie zdecydowanej poprawie, warto wspomnieć również o lepszym samopoczuciu.

O czym warto pamiętać podczas ćwiczeń?

Jednym z najczęściej popełnianych przez początkujących ćwiczących błędów jest pomijanie rozgrzewki przed rozpoczęciem właściwego treningu.

Nie wolno w żadnym wypadku tak postępować, zwłaszcza, jeśli zamierzamy wykonać trening zawierający intensywne lub skomplikowane ćwiczenia! Możemy w taki sposób nabawić się uciążliwej kontuzji, a sam trening nie będzie aż tak efektywny. Organizm należy przygotować do wysiłku.

Należy także słuchać, co podczas ćwiczeń mówi nam nasze ciało. Jeśli nie damy rady – należy zrobić sobie kilka lub kilkanaście minut przerwy, zwolnić tempo, a jeśli czujemy się bardzo źle – nawet przerwać trening.

Należy także bezwzględnie pamiętać o piciu wody – pocąc się, tracimy wraz z potem mnóstwo wody i uzupełnienie jej jest konieczne, jeśli chcemy, aby nasze ciało funkcjonowało prawidłowo.

Przed forsownym treningiem należy zjeść zdrowy, zbilansowany posiłek, aby dostarczyć sobie energii niezbędnej do wykonania treningu – nie jemy jednak tuż przed ćwiczeniami, ale nieco wcześniej – biegi i podskoki z pełnym żołądkiem nie są ani zdrowe, ani przyjemne.

Na koniec warto również wspomnieć, iż treningi interwałowe nie są rodzajem ćwiczeń przeznaczonym dla osób zupełnie początkujących.

  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest

Wymagają one, aby nasz organizm był przynajmniej w średnim stopniu przyzwyczajony do wysiłku fizycznego.

Jeśli więc dopiero zaczynamy naszą przygodę ze sportem, lepiej jest wybrać na początek łatwiejsze, lżejsze ćwiczenia, a dopiero później zabierać się za treningi interwałowe. Nie są one odpowiednie również dla osób o dużej nadwadze – mogą obciążać stawy i powodować ich kontuzje – jak i dla osób zmagających się z chorobami serca, lub też układu krążenia.

Więcej informacji:

Jak osiągnąć płaski brzuch? Dieta? Trening? Tabata oraz HIIT
4.3 (85%) 4 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest

Share This