facebook_pixel

Cudowny Ekstrakt z Jagód acai – 6 niesamowitych, naukowo udowodnionych korzyści dla Twojego zdrowia i super samopoczucia

Produkty spożywcze, takie jak tabletki acai, posiadające wysoką zawartość przeciwutleniaczy oraz wykazujące silne właściwości przeciwzapalne, utrzymują organizm w dobrym zdrowiu, a w przypadku choroby – pomagają je odzyskać.

Prawdopodobnie zauważyłeś, że sklepy ze zdrową żywnością reklamują jagody acai bardziej niż dotychczas.

Jagody acai oraz wszelkiego rodzaju są bardzo bogate w przeciwzapalne składniki odżywcze: proantocyjanidyny, kwas protokatechowy, procyjanidyny i epikatechiny, a dodatkowo witaminę C, witaminę A i błonnik pokarmowy, a odmiana acai nie jest wyjątkiem.

Być może bardziej niż jakikolwiek inny owoc, jagody acai stały się synonimem spowalniania procesu starzenia i promowania zdrowia. Niektóre badania wykazują, że acai jest jeszcze bogatsza w antyoksydanty niż żurawina, maliny, jeżyny, truskawki, jagody i ich odmiana – goji.

Tak, jak wszystkie rodzaje jagód, odmiana acai jest na szczycie listy owoców zawierających największą liczbę antyoksydantów.

Jednak tylko ta odmiana jest uważana za pomocną w regulowaniu hormonów odpowiedzialnych za apetyt, zapobieganiu chorobom serca i kontrolowaniu metabolizmu.

Niecodziennie zdarza się, by superfood (ang. superfood – termin używany na określenie nieprzetworzonej żywności pochodzenia naturalnego, bogatej w wartości odżywcze) było smaczne i jest to jednym z powodów, dla których ekstrakt z jagód acai stał się tak popularna.

Te małe, ciemnofioletowe jagody pochodzą z Ameryki Centralnej i Południowej, głównie z Brazylii, gdzie wyrastają na terenie dżungli amazońskiej. Acai posiadają długotrwałą tradycję wśród ludności amazońskiej i brazylijskiej, włączając w to plemię Caboclo, dostarczając im składniki odżywcze i energię od kilkuset lat.

Pewne badania wykazały, że ludzie z plemienia Caboclo zjadają w ciągu roku ilość jagód acai, która pokrywa więcej niż 40% łącznej liczby spożytych przez nich kalorii! Przypuszcza się, że mogli oni polować i zdobywać jedzenie przez wiele godzin, nie odczuwając przy tym głodu i zmęczenia, co przypisuje się błonnikowi i składnikom odżywczym zawartym w acai.

Jagody acai mają jednak więcej do zaoferowania niż tylko antyoksydanty. Dostarczają one także elektrolitów, mikroelementów, aminokwasów, a nawet niewielkich ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Choć istnieje dyskusja na temat roli jagód acai w zapobieganiu raka, to jednak nie zostały wykonane żadne badania na ludziach, które by to potwierdziły. Przypuszczamy jednak, że odmiana acai pomaga w walce z rakiem tak, jak inne jagody (jeżyny i wiśnie), jako że uderzają w zasadniczą przyczynę powstawania raka – wysoki poziom wolnych rodników i stany zapalne.

Jagody acai naładowane są ogromną ilością składników odżywczych, takich jak:

  • antyoksydanty (antocyjany, polifenole, witaminy A, C i E)
  • zdrowe tłuszcze, w tym nienasycone kwasy tłuszczowe i kwasy omega (omega-3, omega-6 i omega-9, a także kwas linolowy, palmitynowy i oleinowy)
  • błonnik pokarmowy
  • niektóre aminokwasy
  • elektrolity (magnez, potas, fosfor i mangan)
  • sterole roślinne (b-sitosterol, kampesterol i sigmasterol)
  • mikroelementy (żelazo, wapń, miedź i cynk)
  • witaminy z grupy B (B1, B2 i B3)

Nieczęsto słyszy się o różnicach pomiędzy różnymi rodzajami jagód acai, ale czy wiedziałeś, że prawdopodobnie istnieje aż 7 odrębnych gatunków?

Wszystkie wyrastają z rośliny zwanej euterpa. Jest to rodzaj palmy tropikalnej, wytwarzającej kiście jagód, które są trochę mniejsze niż większość gatunków winogron. Te wysokie drzewa (dojrzałe okazy wyrastają nawet do 30.5 metra wysokości) są teraz eksploatowane bardziej niż kiedykolwiek. Owoce zbiera się, suszy i konserwuje, by następnie dostarczyć je do wielu krajów na świecie.

Różne rodzaje produktów wytworzonych z jagód acai (proszki, soki, herbaty, koktajle itd.) będą się różniły zawartością kalorii, antyoksydantów, stosunkiem tłuszczów i minerałów w zależności od jakości i czystości. Mając to na uwadze, szacuje się, że 100 gramów czystej jagody (co jest mniej więcej równe jednej porcji acai w proszku) ma około:

  1.  70-80 kalorii
  2.  5-6 gramów tłuszczu (w większości nienasyconego)
  3. 2-3 gramy cukru
  4. 3-4 gramy błonnika
  5. 1-2 gramy protein
  6. 130% ZDS* manganu
  7. 15% ZDS witaminy A
  8.  8% ZDS miedzi
  9.  4% ZDS żelaza, tiaminy, wapnia i magnezu (*) – zalecanego dziennego spożycia
  10. 6 korzyści ze spożywania jagody acai

1. Bogata w antyoksydanty

Bez wątpienia, istnieje całkiem długa lista korzyści zdrowotnych płynących ze spożywania jagód acai. Większość z nich wiąże się z ekstremalnie wysoką zawartością antyoksydantów, dlatego ta odmiana osiąga wysoką punktację w tabeli ORAC (ang. ORAC – Oxygen Radical Absorbance Capacity – skala mierząca właściwości antyoksydacyjne w produktach spożywczych, klasyfikacja przebiega na podstawie ich zawartości w 100 gramach). Okazuje się, że jagoda acai jest bardzo blisko szczytu listy.

Fioletowy kolor tej odmiany spowodowany jest wysokim stężeniem zawartych w niej pewnych barwnikowych składników odżywczych, w szczególności antocyjanów, które znajdują się w wielu czerwonawo-purpurowych odmianach jagód. Wierzy się, że stężenie antyoksydantów jest 10 razy wyższe niż w czerwonych winogronach, a szacowana ilość antocyjanów jest od 10-30 razy większa niż w czerwonym winie!

Antyoksydanty, włączając w to antocyjany, wnoszą ogromny wkład w przeciwzapalne i przeciwstarzeniowe zdolności jagód acai. To dlatego, że antyoksydanty są „wymiataczami wolnych rodników”, co pozwala uniknąć stresu oksydacyjnego (zaburzonej równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami a przeciwutleniaczami w organizmie), który powoduje pogarszanie się stanu zdrowia w miarę upływu czasu. Acai jest szczególnie efektywne w wychwytywaniu ponad tlenku i nad tlenu; w trakcie badań ORAC zdobyły najwyższy wynik spośród wszystkich przebadanych produktów spożywczych.

Wolne rodniki są odpowiedzialne za starzenie się, a dostają się one do organizmu poprzez złą dietę, zanieczyszczenia chemiczne, zanieczyszczenie środowiska oraz wysoką ekspozycję na promienie UV. Szkody wywołane przez wolne rodniki nie tylko sprawiają, że szybciej wyglądamy starzej z powodu zniszczonej skóry, ale uważa się je również za przyczynę bólu stawów, pleców i mięśni.

Jedząc jagody acai, można wspomóc swoją odporność na wolne rodniki, ponieważ ta odmiana posiada pozytywny wpływ na prawie każdy system organizmu: układ krążenia, hormonalny, trawienny, neurologiczny, odpornościowy etc. A gdy mowa o efektach odmładzających, więcej wcale nie oznacza lepiej: badania wykazały, że nawet małe ilości antyoksydantów zawartych w jagodach acai potrafią wejść w komórki organizmu w pełnej funkcjonalnej formie, by pełnić tam funkcję wygaszania tlenu.

2. Poprawia wygląd skóry

Jagoda acai pomaga regenerować skórę i zapobiegać wczesnym oznakom starzenia. Od tysięcy lat ludzie spożywali pokarmy bogatę w antyoksydanty i poddawali się wewnętrznemu i zewnętrznemu leczeniu ziołami, włączając w to acai, by zapobiec zniszczeniu i utrzymać dobry wygląd i odporność skóry.

U osób, które rozwinęły wysoki poziom stresu oksydacyjnego, skóra jest pierwszym elementem, który wskazuje na istniejący problem. Ciemne plamy, zmarszczki, cienkie linie, brak jędrności, utrata koloru są związane ze zniszczeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Wiele osób używa jagód acai, by pozbyć się blizn, rozstępów, kurzych łapek i suchej skóry. Spożywanie dużej ilości antyoksydantów pomaga organizmowi szybciej naprawić zniszczone komórki skóry, a więc i zachować młody wygląd na dłużej.

3. Wspiera funkcje poznawcze

Spożywanie produktów bogatych w antyoksydanty jest naturalnym sposobem na wzmocnienie pamięci i koncentracji. Stan zapalny i stres oksydacyjny są zasadniczą przyczyną problemów z funkcjami poznawczymi, łącznie z utratą pamięci, demencją i innymi chorobami związanymi z wiekiem. W trakcie procesu zwalniania aktywności biologicznej, który obniża integralność komórkową, miąższ acai wydaje się ochraniać komórki mózgowe, co mogłoby mieć znaczenie dla poprawy funkcji poznawczych i motorycznych.

Badania wykazały, że cząsteczki zawarte w jagodach acai zawierają składniki odżywcze wspomagające pracę mózgu (antocyjany: cyjanidynę, delfinidynę, malwidynę, pelargonidynę i peonidynę; fenole: katechiny, kwas ferulowy, kwarcetynę, resweratrol oraz kwas synergiczny i waniliniowy).

Ponieważ składniki te likwidują stany zapalne, niszczące sygnały nerwowe w mózgu, wierzy się, że jagody acai pomagają stymulować funkcje tego organu: utrzymanie jasnego umysłu , wysokiego poziomu energii, a także pomoc w skutecznej walce z efektami stresu psychologicznego. Acai chroni przed zniszczeniami wywołanymi stresem, włącznie z zaburzeniami równowagi hormonalnej i wzrostem poziomu kortyzolu. Jest to powód, dla którego jagodę acai określa się jako adaptogen (lek ziołowy stosowany w stanach niepokoju, stresu, wyczerpania).

4. Wspomaga kontrolę apetytu i zwiększa utratę wagi

Niektórzy eksperci wierzą, że jagoda acai posiada pewne zdolności do zmniejszania apetytu, a to dzięki wpływie na różne hormony kontrolujące poziom cukrów i poczucie głodu i sytości. Wydaje się, że wspomaga również funkcje metaboliczne, co przekłada się na lepszą pracę organizmu podczas wchłaniania wartości odżywczych, trawienia, wydalania oraz uwalniania insuliny.

Niektóre badania pokazują, że poprzez wspomaganie prawidłowego trawienia oraz kontrolę poziomu insuliny we krwi, acai zmniejsza łaknienie i może pomóc w zdrowej utracie wagi. Możliwe, że jagoda ta ułatwia rozpad tłuszczów i węglowodanów, a także wspomaga zmniejszyć chęć przejadania się. Wszystko to jest prostym sposobem na utrzymanie zdrowej wagi ciała.

5. Stymuluje zdrowe trawienie

Jagoda acai ma do zaoferowania dużą ilość błonnika, jednak wygląda na to, że poprawia trawienie na inne sposoby ponad to, co potrafi większość produktów bogatych w błonnik. Acai jest uważana za naturalny sposób czyszczenia układu pokarmowego, pomagając wątrobie i nerkom w procesie usuwania zanieczyszczeń i toksyn z organizmu.

Odmiana ta jest również naturalnym sposobem na oczyszczenie okrężnicy. Oznacza to, że zapobiega kumulowaniu się tam szkodliwych substancji i nieprzetrawionego pokarmu, które powodują zaparcia i inne problemu trawienne. Poprzez poprawę metabolizmu, jagody acai są zdolne do przyspieszenia procesu trawienia, zapobiegając fermentacji pokarmów w jelitach, co powoduje nieprzyjemne dolegliwości w postaci wzdęć, zaparć i gazów.

6. Chroni serce i zapobiega cukrzycy

Choć jagoda acai znana jest najbardziej ze swoich właściwości antyoksydacyjnych, uważa się ją również za żywność przeciwzapalną, ponieważ zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, a dodatkowo błonnik pokarmowy i fitosterole, które wspomagają układ sercowo-naczyniowy. Badania wykazują, że regularne picie soku z acai ma pozytywny wpływ na poziom lipidów we krwi i może chronić serce. Spożywanie jagód pomaga zmniejszyć stan zapalny, co jest jedną z przyczyn choroby niedokrwiennej serca i problemów z hormonami, włączając w to cukrzycę typu 2.

Jagoda acai jest zaskakująco bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas oleinowy, który znajduje się w zdrowej dla serca oliwie z oliwek. Pomaga on organizmowi przetwarzać kwasy omega-3, co przekłada się na obniżenie stanu zapalnego i wytwarzanie błon komórkowych.

Niewielkie badania z 2011 roku wykonane przez Mediscus Research Center w Kalifornii sprawdzały wpływ acai na syndrom metaboliczny, termin używany do określenia zbioru powiązanych czynników, które istotnie wpływają na rozwój chorób tj. miażdżyca, choroba sercowo-naczyniowa i cukrzyca typu 2. Podczas badania obserwowano zmiany reaktywne form tlenu oraz szlaki metaboliczne w małej grupie dorosłych osób z nadwagą, przyjmujących dwa razy dziennie po 100 gramów jagód acai w okresie jednego miesiąca.

Po oznaczeniu glikemii, zbadaniu poziomu insuliny, cholesterolu, trójglicerydów, zmierzeniu ilości metabolitów tlenku azotu w wydychanym powietrzu oraz stężenia osocza przed i po badaniach, wykazano poprawę poziomu glukozy i insuliny. Ponadto zauważono redukcję cholesterolu LDL, jak i cholesterolu w ogóle. Badacze doszli do wniosku, że jagoda acai może pomóc dorosłym osobom z nadwagą w obniżeniu szans na rozwinięcie się chorób serca i cukrzycy, jednak wciąż potrzebnych jest więcej badań wykonanych na szerszą skalę.

Jagoda acai vs. jagoda goji

Obie odmiany należą do grona superfood, żywności naładowanej wartościami odżywczymi. Tak, jak acai, jagody goji są używane od tysiąca lat, a ich sława sięga początków tradycyjnej medycyny chińskiej. Doceniana jest za swoje niezwykłe właściwości: zdolność do poprawy wytrzymałości, siły, libido, płodności, zdrowia serca i zachowania długowieczności. Jagoda goji, podobnie jak acai, jest bogata w witaminę A, B1, B2, C, E, B6, a dodatkowo 18 niezbędnych aminokwasów, kwas linolowy, beta-karoten, 21 mikroelementów, german i selen.

Jedną z zalet jagody goji jest brak tłuszczów nasyconych, sodu i cholesterolu. Podczas gdy tłuszcze nasycone nie są problemem dla większości ludzi i nie powodują one żadnego ryzyka, niektóre osoby mogą spożywać ich mniej ze względu na różne problemy zdrowotne. Jednak w jagodach acai zawartość takich tłuszczów i tak jest bardzo mała. Goji posiada wyższy poziom witaminy A, żelaza, witaminy C i wapnia niż acai, jednak wciąż idą łeb w łeb. Na korzyść acai przemawia fakt, że goji posiada więcej cukru i węglowodanów.

Pod względem stężenia antyoksydantów, acai zdecydowanie prowadzi. W tabeli ORAC jagody acai posiadają około 102,000 punktów, natomiast goji jedynie 30,000. Skoro jednak obie odmiany mają długą historię, a także wiele zalet, dlaczego by nie spróbować obu naraz?

Jak kupić i używać jagody acai?

Jedną z największych przeszkód w uprawie, sprzedaży i konsumpcji jagód acai jest ich kruchość i krótki czas przydatności do spożycia, gdy wystawione są na działanie wysokiej temperatury. Jagody te psują się już około 24 godziny po zerwaniu, jeżeli nie są poddane suszeniu i pozostawione na zewnątrz. To sprawia, że hodowania i dostarczanie świeżych owoców jest dla dostawców bardzo trudne. Producenci również mają ciężkie zadanie podczas wysuszania jagód na proszek i pozyskiwania wyciągów do produkcji suplementów bez uszkadzania ważnych składników fitochemicznych.

Ponieważ naturalny proces rozkładu jagód może nastąpić tak szybko, co prowadzi do utraty wielu najbardziej korzystnych składników (zakładając, że nie mieszkasz w w Brazylii), najlepszym wyjściem jest kupno sproszkowanego produktu. Wielu sprzedawców oferuje teraz jagody acai w formie zamrożonego proszku, suchej pulpy, mrożonych soków i suplementów, które dobrze zachowują najbardziej cenne składniki. Podczas gdy znalezienie czystego proszku acai staje się coraz prostsze, możesz poszukać suplementów zawierających skoncentrowane antyoksydanty lub skupić się na ekstraktach, w których łączy się także inne odmiany jagód, wiśnie i winogrona.

Szukaj proszku z jagód acai w sklepach ze zdrową żywnością lub online. Jest więcej niż pewne, że znajdziesz dziesiątki różnych producentów. Zamówiłeś już produkt, a teraz szukasz pomysłów na użycie? Prawdopodobnie nie ma lepszego sposobu na użycie acai niż zrobienie koktajlu. Możesz też łatwo stworzyć w domu swój własny posiłek acai (rodzaj bardzo popularnego śniadania przygotowanego ze zmiksowanych owoców posypanych musli lub granolą) używając w tym celu jagód w proszku i innych produktów z rodzaju superfood.

Innym ciekawym sposobem na przyrządzenie jagód acai jest ten najbardziej tradycyjny, wykorzystywany jeszcze w czasach starożytnej kuchni amazońskiej: acai połączona z różnymi warzywami i ziemniakami, osładza je i wydobywa ich naturalny smak. Na przykład, cuia to tradycyjny rodzaj potrawy wykonanej przy użyciu gotowanej dyni i jagód acai. Mało prawdopodobne, że znajdziesz świeże owoce, by użyć ich do gotowania, zatem jako dodatek do swojej potrawy możesz przyrządzić lekko słodki sos lub polewę do sałatki, używając sproszkowanych jagód.

Doda to smaku do twoich warzyw i zieleniny.

Czy istnieje jakiekolwiek ryzyko, o którym powinieneś wiedzieć, zanim użyjesz jagód acai?

Są one bezpieczne i możesz je spożywać, jeśli tylko nie masz alergii i nie jesteś wrażliwy na inne odmiany jagód. Zawsze szukaj produktów czystych i o wysokiej jakości, a unikaj spożywania wypełniaczy i innych składników, takich jak duże ilości kofeiny.

Cudowny Ekstrakt z Jagód acai – 6 niesamowitych, naukowo udowodnionych korzyści dla Twojego zdrowia i super samopoczucia
4.8 (96%) 5 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest

Share This